Arhiva zilei de mai 29, 2015

Expunerea la soare pe durata sarcinii

Expunerea solară este principala sursă de vitamina D pentru organism.

Vitamina D are rol important în absorbția intestinală a calciului și în metabolismul osos, crește imunitatea, intervine în secreția de insulină și inhibă proliferarea celulară.

Această vitamină se găsește în corpul nostru sub 2 forme: vitamina  D3 (colecalciferol ) produsă la nivelul pielii prin conversia 7-dehidrocolesterolului, sub acțiunea razelor UVB, și vitamina D2(ergocalciferol) care se găsește în ciuperci și drojdie. Forma activă a vitaminei D este 1,25(OH)2D (1,25 dihidroxicolecalciferolul). Aceasta se obține prin dubla hidroxilare a colecalciferolului, una la nivelul ficatului și a doua la nivelul rinichiului.

Nivelul matern de vitamina D pe timpul sarcinii este important pentru dezvoltarea sistemului osos al fătului, pentru dezvoltarea plămânilor și a sistemului imun fetal. Copiii proveniți din mame cu deficit de vitamina D,  în a doua jumătate a sarcinii, au un risc mai mare de a se naște cu greutate mai mică decât cea corespunzătoare vârstei gestaționale, precum și un risc crescut de a dezvolta hipocalcemie neonatală. Deficitul de vitamina D este implicat și uin apariția unor complicații materne, precum hipertensiunea arterială, pre-eclampsia, diabetul zaharat gestațional, vaginoze bacteriene.

Cea mai importantă sursă de vitamina D este deci expunerea la soare.Dieta are o contribuție mai redusă în acoperirea necesarului zilnic de vitamina D.

blob.phpExpunerea la soare are însă și riscuri universal valabile și, în mod particular, pentru femeile însărcinate, deoarece sensibilitatea acestora este crescută: există risc de cancer de piele și de  îmbătrânire prematură a pielii, precum și  de deshidratare și încălzire excesivă a corpului (insolație) ce pot împiedica dezvoltarea normală a copilului și pot declanșa contracțiile uterine și nașterea prematură. Razele UV pot de asemenea să scadă nivelul de acid folic, necesar pentru dezvoltarea neurologică fetală.

Este indicat așadar ca expunerea la soare să fie limitată, pentru a evita riscurile menționate. Se apreciază că 30 min – 1 oră  pe zi, de stat la soare, sunt suficiente pentru viitoarele mămici.

Ca și măsuri de protecție, se recomandă:

-folosirea cremelor cu factor de protecție solară 30, pe baza de zinc și titanium, cremă ce va fi reaplicată după 2 ore și după fiecare imbăiere

-hidratarea frecventă, cel puțin 8-10 pahare de apă pe zi

-evitarea orelor de vârf pentru expunerea la soare, (10-16) in zilele toride de vară

-folosirea  de pălării, ochelari de soare, haine din materiale naturale(bumbac, in) de culoare deschisă care să acopere cât mai mult din suprafața corpului atunci când este necesar să ieșim afară în timpul intervalului orar 10-16

-alimentația trebuie să fie bogată în fructe și legume proaspete

Dacă ajungeți totuși să resimțiți un discomfort în zona pelvină, crampe abdominale repetate, scurgeri vaginale apoase sau sangvinolente, ori aveți senzație de vomă și dureri de cap, atunci trebuie să vă anunțați medicul imediat și  să vă prezentați la consultul medical.